Malla aloitti kiiman yllättäen jo huhtikuun lopulla, pari kuukautta etukynnessä. Oikeastaan osasin sitä kyllä odotellakin, koska tytöt alkoivat merkkailla melkoisen ahkerasti huhtikuun alkupuolella ja lopulta naapurin ihana "vävyntekele" Jeti (ihastuttava uros, mutta vääränrotuinen) tuli tutkimaan tyttöjen kiimatilannetta ihan omin luvin.
Olipa siis hyvä, että olimme sopineet ajoissa Paten omistajan kanssa treffeistä, joten viikko sitten suuntasimme pojan luo. Pienen alkukiukuttelun jälkeen Malla alkoi esitellä "parhaita puoliaan" ja Pate kovasti yrittikin, mutta olimme selvästi päivää liian aikaisessa. Niinpä lähdimme kotiin ja maanantaina uudelleen paikalle.
Aktiivinen yrittäminen alkoi samantien ja yksi ihan todella hyvä hyvä yritys siinä olikin. Olin jo aika lailla varma, että nyt homma viedään maaliin, mutta niin vain Pate laskeutui pois selästi. Senkin jälkeen Pate jatkoi kyllä aktiivista yrittämistä, mutta nalkkiin eivät päätyneet ja lopulta meno alkoi olla niin väsynyttä, että lähdimme kotiin.
Tiistaina taas uudelleen, mutta homma oli jo selvästi väsyneempää ja osassa yrityksistä Malla löi vain pyllyn maahan. Sanoinkin Paten omistajalle, että Mallan kiima alkaa olla ohi ja keskiviikkona kävimme tämän varmistamassa ja viemässä herkkuja pojalle. Malla kyllä antoi Paten edelleen jumpata selässä, vaikka suurimmaksi osaksi painoikin pyllyn maahan.
Olin jo ihan alun alkaen sitä mieltä, että Mallan paras päivä oli maanantaina ja tiistaina kiima oli jo menossa ohi. Halusin kuitenkin varmistaa ajatukseni, joten vein torstaiaamuna tytön progesteronitestiin ja arvot olivat ihan tapissa eli kiima alko olla ohi. Eläinlääkärin mukaan jotkut nartut ovat tulleet kantavaksi vielä noilla arvoilla, mutta emme menneet enää Paten luona käymään. Tunnen tyttöni eikä hän olisi enää alkanut sillekään vähälle, mitä keskiviikkona.
Muutenkin kävimme pitkän keskustelun eläinlääkärin kanssa Mallan kiimakierrosta ja kerroin, miten olen itse kiimat kokenut. Ja toisaalta tuo progesteronitesti antoi vahvistuksen käsitykselleni. Mallan kiima kestää 14-15 päivää ja loppuu siihen täysin. Ja neidille suotuisa aikaikkuna on todella lyhyt, luultavasti yhden vuorokauden tai luultavasti vain muutamia tunteja 11. päivänä kiiman alusta. Ja sen kyllä huomasi sekä tässä että tammikuun yrityksessä varsin selvästi.
Itsellä olo on aika lailla surullinen ja tyhjä. Pennut ovat olleet kovasti toivotut ja haaveillut. Monta ihanaa perhettä on odottanut yli vuoden omaa pentua, mutta ennen kaikkea unelma omasta tyttöpennusta kaatui taas. Ja tällä hetkellä en jaksa miettiä, mikä on kasvatukseni tulevaisuus vai tuliko se päätökseen nyt tässä. Toki olen monta vuotta miettinyt, jaksanko enää kasvattaa, vaikka pentueita on ollut todella harvoin, keskimäärin kerran neljässä vuodessa.Olen nyt sairastanut kymmenen vuotta vakavia sairauksia ja se vaikuttaa omaan jaksamiseen. Olen onneksi saanut kasvattaa viisi ihanaa pentuetta, jos tämä nyt päättyy tähän.
Pate on aivan ihana uros ja on ollut ilo tutustua häneen ja hänen omistajaansa. Ja nuori parihan tuli vallan loistavasti juttuun.
Tällä hetkellä Keijukaisten kennelissä jatketaan tyttökolmikon kanssa, ottamatta paineita tulevasta.
Oikein hyvää kesää kaikille, jotka sivujani seuraavat.


